fbpx
Selecteer een pagina

“Inspiratie komt op als schijten”, is één van de eerste zinnen in de nieuwste episode van mijn podcast. Want na het plaatsen van een Instagrampost waarin ik één van mijn allereerste food foto’s deel, wist ik ineens waar ik het over wilde hebben tijdens deze fonkelnieuwe aflevering.

In mijn nieuwe, ruim 20 minuten durende podcast, deel ik vijf tips met je die je direct kunt toepassen op allerlei soorten businesses. Dit omdat het niet alleen toegespitst is op een culinaire carriere, maar op ondernemen an sich. Ook heb ik besloten om deze tips uit te schrijven in een blog, zodat je dit nog even op je gemak na kunt lezen. Komen ze:

1. Vertrouw op je onderbuikgevoel
Wellicht trap ik hiermee een open deur in, maar daarom is hij niet minder belangrijk. Ik heb dit gevoel, ook wel gut feeling genoemd, te vaak genegeerd waardoor ik in serieuze problemen ben geraakt. Zowel op privé als zakelijk gebied. Zo ben ik bijvoorbeeld in samenwerkingen gestapt die niet gelijkwaardig waren, héél veel energie zogen en er uiteindelijk voor zorgden dat ik klanten verloren ben. Helemaal ruk, dus. Vertrouw er dus op dat deze ‘alarmbellen’ niet voor niets afgaan. En negeer ze niet!

2. Houd je aan je contractuele afspraken
Wellicht herken je dit: omdat je handelt vanuit een intense liefde voor je vak en een ongekende passie voor je werk, haal je vaak meer op je schouders dan je in eerste instantie had afgesproken.  Voor je het weet ben je ineens verantwoordelijk voor heel de marketing, terwijl je eerst was overeengekomen om alleen de socials up to date te houden. Zónder daarvoor extra betaald te krijgen. Een keertje iets extra’s doen is niet erg; weeg dit per klant goed af (is het bijvoorbeeld een trouwe, goed betalende klant) en geef anders aan dat de extra werkzaamheden geld kosten. Iedere donut bij de bakker kost namelijk ook geld.

3. Bespreek met iedere klant wat zijn of haar rechten zijn met jouw geleverde werk
Het is me meer dan eens gebeurd; foto’s die ik geleverd heb aan een klant worden finaal uitgewoond en voor allerlei doeleinden gebruikt. Ze worden aan derden verstrekt, hangen in een bushokje óf staan zelfs op websites van leveranciers waar ze een samenwerking mee hebben. Niet. Oké. Vaak komt dit ook voort uit onwetendheid, neem dit je klant dus niet al te snel kwalijk. “We hebben toch betaalt voor onze foto’, dan mogen we ze toch overal voor gebruiken?” De praktijk steekt natuurlijk anders in elkaar. Zet zwart op wit welke je rechten je klant heeft met jouw werk. En laat dit bijvoorbeeld ondertekenen in een overeenkomst. 

4. Gun jezelf de tijd als het gaat om het leveren van werk
In mijn enthousiasme kan ik nog weleens een belofte doen die ik niet na kan komen. Over de snelheid van het leveren, bijvoorbeeld. “Je hebt de foto’s binnen twee dagen”, terwijl er nog genoeg werk op de plank ligt wat eerst voorrang heeft. Hiermee heb ik mezelf vaak in de vingers gesneden en dat resulteerde in nachtelijke edit uren met een hartslag van driehonderd. Calculeer – voor je eigen gemoedsrust – dus extra bewerkingstijd in. Alles wat je sneller levert wordt alleen maar als verrassing ervaren en is dus een dikke win-win. Ik houd bijvoorbeeld twee weken aan nu!

5. Communiceer
Één van de meest belangrijke dingen die ik heb moeten leren. Als persoon maar ook als ondernemer, want ik loop nogal aan tegen deze specifieke skill. Wél heb ik mogen ondervinden dat praten helpt. In álle gevallen. Of je nu leuk óf vervelend nieuws moet brengen; als het vanuit jezelf komt en je kunt onderbouwen waarom, dan wordt dit (bijna) altijd goed ontvangen. Plus: het lucht op. Ik heb vaak genoeg samenwerkingen stopgezet, omdat ik mijn gevoelens niet durfde te uiten. Super zonde, de oplossing is namelijk best simpel.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. Op mijn Instagrampagina deel ik dagelijks nóg meer ervaringen. Wellicht is het voor jou interessant om dit dus te volgen. En mocht je een vraag hebben over een van deze vijf punten, schroom niet om mij een berichtje te sturen. Dit kan middels een DM óf stuur me gerust een e-mail: info@tessfluit.nl