fbpx

Ik vond het maar knap lastig, dat manueel fotograferen. Ik startte zonder opleiding, of enige kennis van het vak, en dus waren de automatische stand en ik beste vrienden. Ik concentreerde me véél liever op het creatieve gedeelte van de shoot dan op de instellingen van mijn camera.

Tóch vielen de resultaten altijd een beetje tegen. Ik kreeg maar niet die heldere, vlijmscherpe foto’s die ik bij collega’s op hun feed zag verschijnen. Na een rondje Google en belletje Kamera Express wist ik waarom; niet ik maar mijn camera was in control. Dus ging ik maar eens aan die knopjes draaien.

In het begin werkte dat voor geen meter; mijn foto was óf zwart (onderbelicht) óf wit (overbelicht) en ik begreep niet welk knopje verantwoordelijk was voor welke actie. Tót ik doorkreeg dat het er drie zijn die met elkaar samenwerken; de belichtingsdriehoek. En dat dat eigenlijk de enige zijn waarvan je kennis hoeft te hebben.

Na héél veel uren oefenen, kreeg ik het trucje door. Mijn foto’s waren éindelijk hoe ik het voor ogen had, het nabewerken duurde daardoor veel korter én mijn presets werkte veel lekkerder mee. Ineens had ik een album die in stijl én kleur overeenkwamen. Wat veel professioneler overkwam.

En dus maakte ik een soort stappenplan hoe ik die belichtingsdriehoek zo optimaal mogelijk samen kon laten werken. Als een fijn geheugensteuntje tijdens een hectische shoot! Komt ‘ie:

Stap 1: Diafragma

Het diafragma is de licht opening van de lens. Dit kun je vergelijken met je pupil. Het diafragma bepaalt hoeveel licht er op de sensor van je camera valt is daarbij verantwoordelijk voor de hoeveelheid scherpte-diepte in je foto.

Ik kies bijna altijd voor een groot diafragma (dus een laag F-getal F/1.8), omdat ik dit het mooist vind. Zo krijg je weinig scherpte-diepte (een scherp voorwerp op de voorgrond, met een onscherpe achtergrond). Een groot diafragma betekent een grote opening van de lens en dus een lichte foto. Dit is handig in donkere situaties.

Stap 2:  Sluitertijd bepalen

De sluitertijd bepaalt hoelang er licht op de sensor van je camera valt. Daarnaast is het verantwoordelijk voor het ‘bevriezen’ van beweging in je foto.

Het instellen van de sluitertijd is dus volledig afhankelijk van hoe donker óf licht je locatie is, welke diafragma je gebruikt en of het voorwerp wat je fotografeert stilstaat of beweegt. 

Stap 3: ISO bepalen

De ISO zegt iets over de lichtgevoeligheid van de sensor. Zie het als een intern lampje waarmee je kunstmatig licht toevoegt aan de foto.

Wat betreft de ISO; probeer deze áltijd zo laag mogelijk te houden. Een hoge ISO zorgt voor ruis (korreligheid) en daardoor wordt je foto praktisch onbruikbaar. Zonde!

Mijn advies: neem de tijd om de juiste instellingen te bepalen. Mij helpt het om hardop uit te spreken dat ik mijn camera aan het instellen ben en dus een paar testshots neem. Pak je expertstatus! Je gaat alleen het beste resultaat.

De belichtingsdriehoek (diafragma, sluitertijd, ISO) onder de knie hebben is essentieel om je creativiteit helemaal te kunnen laten gaan tijdens een shoot. Dit omdat je je dan lekker kunt focussen op het moment, in plaats van op je instellingen.

Mocht je zelf nog struggelen met manueel fotograferen, dan heb ik wellicht iets interessants voor je. Ik heb namelijk ál mijn kennis over het realiseren van een technisch in orde én creatieve foto, gebundeld in videolessen. Ik leg je de basis uit die iédere fotograaf moet hebben om tot het beste resultaat te komen, zodat je moeiteloos kunt professionaliseren; in makkelijk te begrijpen taal én met kneiter veel voorbeelden. En dat voor slechts €27! Meer informatie vind je op deze pagina.