fbpx

Naast food fotografie, deed ik lange tijd aan social media beheer; het onderhouden van accounts van fijne restaurants waarbij ik verantwoordelijk was voor het hele plaatje. Van een kekke feed vol smakelijke platen, tot een stukje copy en community management. Zo heb ik voor een Italiaanse new kid in town binnen vier maanden ruim 1400 volgers bij elkaar weten te verzamelen. Hoe? In deze blog geef ik je een handjevol tips.

We leven in een wereld waarbij social media allang niet meer wordt gezien als ‘iets dat je erbij doet’. En gelukkig maar. Want uit onderzoek blijkt dat niet de alom bekende reviewplatformen, maar de eigen sociale netwerken in charge zijn. Ruim 75% van de gasten laat zich zelfs leiden door welke sfeer er wordt overgebracht online. Dat betekent dus dat 3 op de 4 mensen éérst je Instagrampagina checken, vóórdat ze een reservering plaatsen.

Gezien de importantie van je online visitekaartje, is het schieten met losse flodders natuurlijk geen optie meer. Strategisch te werk gaan is the way to go als je succes wilt boeken op lange termijn. Denk hierbij aan het helder krijgen van je doelgroep, het bepalen van een online look of feel die in lijn is met je zaak én het aanhouden van een tone of voice waar je gast van aan gaat.

En natuurlijk hangt het succes van de populariteit van je Instagram- of Facebookpagina, niet alleen af van een flink doordachte social strategie. Dat begint allemaal offline. In je zaak dus. Hoe likeable is je interieur? Heb je paradepaardjes op het menu die ervoor zorgen dat mensen omrijden voor jouw gerecht? En dus voor een constante stroom aan free publicity zorgen?

Opvallen hoeft uiteraard niet te betekenen dat je je zaak tot aan het plafond toe roze moet verven. Of glitter over je vegan burgers moet strooit. Je kunt jezelf natuurlijk ook onderscheiden in een unieke beleving. Gastvrijheid. Of steevaste kwaliteit. Bedenk wat jouw unique selling points zijn en bouw daar je online strategie omheen. 

Tot voorheen had ik toegang tot vele accounts van verschillende soorten restaurants en daarbij viel me het volgende op:

Video’s winnen het van foto’s
Mensen willen snel en intensief geprikkeld worden en daar zijn korte video’s perfect voor. Zet bewegend beeld in als het gaat om het vastleggen van de sfeer in je zaak, maar bijvoorbeeld ook gerechten die je serveert. De écht knallers zijn beelden van eten in beweging. Denk hierbij aan het opensnijden van een Burrata of het roeren in een grote pan, romige en dus mega smeuïge pasta.

Stories worden belangrijker dan je feed
Door de snel opvolgende veranderingen in het algoritme is duidelijk geworden dat de gewone updates, die je bijvoorbeeld in je feed plaatst, allang niet meer de aandacht krijgen die het eigenlijk verdient. Daarom is het belangrijk dat je sterk aanwezig bent op stories, omdat je zichtbaarheid groeit, naarmate je dit vaker inzet. Heb je iemand die voor jou je socials regelt, maar niet je stories? Wijs één iemand aan in je team die verantwoordelijk is voor korte updates gedurende de dag. Ook voor het reposten van stories van gasten, bijvoorbeeld. 

Natuurlijk blijft het een spelletje. En kost het veel – lees: heel veel – tijd. Dat social media. Maar je moet ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk de regels gaat masteren, anders is het game over.  Op mijn blog vind je veel tips als het gaat om het professionaliseren van je online visitekaartje, zoals deze waarin ik je tips geef om prachtige food foto’s met je telefoon te maken. Of dit artikel waarin ik vijf ‘angles’ met je deel die altijd lekker werken.

En mocht je nou zoiets hebben van: ik heb een vraag. Of ik zou even willen sparren. Schroom dan niet om me mailtje te sturen. Dit kan via info@tessfluit.nl.

Zet ‘m op!