fbpx
Selecteer een pagina

“Videocontent is key”, stond op de salespagina van Donkerblond Media; een creatief bureau en tevens één van mijn allereerste bedrijven. In blogs en op m’n socials schreef ik gepassioneerd over de impact van bewegend beeld en hoe je dit zou kunnen toepassen als food brand of restaurant. 

Dat videocontent scoorde, zag ik dagelijks gebeuren. Ik onderhield een paar social media accounts van toffe restaurants en zag dat bewegend beeld áltijd won van een foto. Hoe mooi ook geschoten. De likes, reacties en het bereik schoten door het dak op het moment dat ik de volgers een kijkje achter die welbekende schermen gaf of een gerecht filmde wat from scratch in elkaar werd gedraaid.

Maar waarom scoort video nou zo lekker? Dat heeft onder andere te maken met een aantal redenen:

  • Video’s zijn persoonlijk en wekken vertrouwen waardoor er sneller een band ontstaat
  • Je boodschap wordt in optima vorma weergegeven en beter onthouden
  •  Video’s worden tot tien keer vaker gedeeld op social media en dus heb je een groter en nieuw bereik

Videocontent inzetten voor je food brand of restaurants kan in alle vormen. Denk hierbij aan een IGTV, reel of het gebruik van stories. Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is dus:

  • Iedere ochtend het menu van de dag presenteren
  • Een vragenrondje kunnen doen onder het personeel; “Wat is jouw favoriete gerecht en waarom?”
  • Een kijkje achter de schermen geven, bijvoorbeeld wanneer je op inkoop bent of in de keuken
  • Vaste gasten vragen of ze iets kunnen delen over waarom ze graag bij jou zitten
  • Filmen hoe gerechten gemaakt worden
  • Sfeerbeelden delen van een intieme, vrijdagavond met een volle zaak en een gezellig druk terras
  • Denken aan een vaste rubriek, bijvoorbeeld een wijn van de week

De mogelijkheden zijn éindeloos. Waarin absoluut geen goed of fout is. Sterker nog: hoe persoonlijker, hoe beter. En daar hoef je echt niet high-tech apparatuur voor te hebben.

Ook Entree Magazine schreef een artikel over de impact van video voor restaurants in hun fonkelnieuwe zomerspecial. Bijvoorbeeld dat de horecakeuze van jonge generaties vaak bepaald wordt door wat zij zien op TikTok, Snapchat en Instagram-reels. En dat ondernemers écht de boot missen als zij geen gebruik maken van dit fast growing social network”, aldus trendwatcher Gijsbregt Brouwer

Mocht je eens willen sparren over het inzetten van reels voor jouw food brand of restaurant, plan dan gratis een strategiegesprek in van 30 minuten. Aanmelden kan via onderstaande link.